Prostat Embolizasyonu

Benign Prostat Hipertrofisi (İyi huylu prostat büyümesi) nedir?

Prostat bezi ,yaşla büyüme gösterir, yaşlanma ile erkeklerde prostat irileşir. Büyüyen prostat ,idrar kesesine ve tam ortasından geçen idrar kanalına bası yaparak işemeyi zorlaştırır. Prostat kanseri ile ilgisi yoktur. Hormonal nedenlerle ve yaşla prostatın büyümesi durumudur. Prostat büyüyünce komşu yapıları sıkıştırır ve idrar yapmak zorlaşır.

Prostat büyümesi ne gibi şikayetlere neden olur?

İdrar kanalına bası oluşunca idrar kanalı daralır ve bu dar borudan idrarın geçişi azalır ve idrarı boşaltmak zorlaşır. Hastanın işemesi zorlaşır ve zayıflar. Çişin tamamını yapamamaya bağlı olarak idrar kesesinde hep fazladan idrar birikir.

• İşemede zorlanma
  • İşeme hızının düşmesi, yavaşlaması (çiş ip gibi değilde çatallı ve dağınık olur)
  • Kesik kesik işeme
  • Ikınarak işeme
  • İşemeye başlamadan önce bekleme
  • Çiş yapmanın uzaması (Hasta tuvalette çok daha uzun süre kalır.)
  • Geceleri çişe 3-4 defa kalkma (Çişi tam olarak yapamamaya bağlıdır.)
  • Aniden gelen işeme ihtiyacı
  • İdrar kaçırma, altına işeme

Prostat büyümesi tanısı nasıl konulur?

İşemede sıkıntısı olan hastalara USG (ultrason) yapılır ve prostatın büyüklüğü ölçülür. Kanser hastalarında PSA hormonu yükselir bu durumu dışlamak için PSA düzeyine, kan alınarak bakılır. Kanser şüphesi oluşursa biyopsi yapılır. İdrar işeme testi ile çiş yapmadaki zorluk gösterilir.

Büyük prostat nasıl tedavi edilir? İşeme zorluğu nasıl tedavi edilir?

İşemeyi kolaylaştıran ilaçlar ilk tedavidir. İlaç tedavisi ile hasta genelde bir süre rahatlar ve durumu idare eder; ancak bu süreçte prostat da büyümeye devam eder. İlaç ,ameliyatsız ilk tedavidir. İlaç ile hasta idare edemediğinde ve tekrar şikayetleri arttığında hastaya artık tedavi edici işlem yapılması gerekir. Prostat embolizasyonu ile  ameliyatsız tedavi bu aşamada yapılabilir.

Ameliyatsız prostat tedavisi (Prostat Embolizasyon) nedir ve nasıl yapılır?

Embolizasyon: anjiografi ile damar içerisinden girilerek organ ya da belli bir dokunun damarlarının kapatılması işlemidir. Açık ameliyat değildir. Anjiografi ile damar içerisinde kateter (ince boru) yardımı ile ilerlenerek prostatı besleyen atardamara kadar ulaşılır. Minik alkol partikülleri prostat damarı içerisine verilir. Bu küçük tanecikler hem prostat dokusu içinde hem de prostat damarında birikerek prostat damarını kapatır; kanlanması artmış ve büyümüş prostatın beslenmesi azalır ve zaman içerisinde prostat küçülür. Prostat küçülür ve yaptığı bası etkisi ortadan kalkar. Ardından hastanın işeme problemleri kaybolur.

Hangi hastalara prostat embolizasyonu (ameliyatsız prostat tedavisi) yapılabilir?

Prostat büyümesi nedeniyle ilaç tedavisini kullanmış ancak artık bu tedavinin işe yaramadığı hastalarda yapılabilir.

Hangi hastalara Prostat embolizasyonu (ameliyatsız prostat tedavisi) yapılamaz?

Prostat kanseri olduğu biyopsi ile saptanan hastalarda ilk tercih ameliyat ile prostatın alınmasıdır. Prostat kanseri şüphesi olan hastalara embolizasyon tedavisi uygulanamaz.

Ameliyatsız prostat tedavisinin cerrahiye üstün yanları nelerdir?

• Ameliyat sonrası %90 oran ile retrograd ejakülasyon (dışarı boşalamama) gelişir. Hasta cinsel birleşim sırasında dışarı boşalamaz. Prostat embolizasyonunda bu durum görülmez ve bu komplikasyon olmaz.
  • Ameliyat sonrası görülebilen idrar kaçırma, çişini tutamama olmaz.
  • Prostat yapısı ve işemeyi konrtol eden sifinkter ameliyatta bozulabilir ;ancak prostat embolizasyonu tüm prostatın küçülmesini, yapısını koruyarak sağlar.
  • Genel anestezi ve tüp yutturulması gerekmez, ağrısız görece kolay bir işlemdir.
  • İşlem sonrası hastaneden yatmak gerekmez ve hasta ertesi gün işine dönebilir.

Ameliyatsız prostat tedavisi (prostad embolizasyonu) dezavantajları nelerdir?

5 hastadan birinde embolizasyon beklenen düzeyde iyileşme sağlayamayabilir. Prostat embolizasyonu yapılan hastaların ameliyat olmalarında sakınca yoktur. Yani işlem işe yaramazsa bile, cerrahi şansları devam eder.