Varis Tedavisi

Varis nedir? Bacak varisi nedir? Bacak varisi nasıl oluşur? Bacak varisi neden oluşur?

Varis; bacak toplardamarın genişlemesi, büyümesi ve fonksiyonunu kaybetmesi durumudur. Bacak varisi genelde bacak iç yüzünde gelişen solucanvari ,mor renkli damarlardır. Bu damarlar ,bacağın ana toplardamarı değildir. Çok yüzeysel oldukları için cilt altında genişlediklerinde görünür hale gelirler. Bacak varisi oluşumunun kesin nedeni bilinmemekle  birlikte öğretmen, kasiyer gibi uzun süreli ayakta çalışanlarda ve genetik ailesel yatkınlığı olanlarda daha sık görülür.

Bacak venleri yani toplardamarı içerisinde küçük kapaklar bulunur. Yürüdüğümüzde ve kaslarımızı çalıştırdığımızda bu venler kaslar tarafından sıkıştırılır, ven içindeki kapaklar açılır ve içindeki kanın yukarıya doğru bu sayede pompalanır. Yukarı taşınan kan geri kaçmaması için kapaklar ,kapanır ve kan her seferinde bir üst seviyeye taşınır. Toplardamar içerisindeki kapaklar kanın tek yönlü olarak sadece yukarı doğru taşınmasına izin verir. Kapak yapısı bozulduğunda kanı geri kaçırmaya başlar ve kan, damar içerisinde birikir. Biriken kan nedeniyle toplardamar genişler ve varis haline gelir.

Bacak varisi nasıl anlaşılır? Varis tanısı nasıl konulur?

Özellikle bacak iç kesimde uyluk ve kasık iç kesiminden dize kadar ve diz altı baldırda iç yüzde ve baldır arka kesiminde varis oluşur . Bu bölgelerde eğer varis mevcut ise o bacak DOPPLER Ultrason ile değerlendirilmelidir.

Bacak varisi tedavi edilmezse ne olur? Varis ilaç ile tedavi edilebilir mi? Bacak varisi neden tedavi edilmelidir? Varis ne zaman tedavi edilmelidir?

Varis haline gelen damar işlevini kaybetmiştir. Ven kapakları bozulduğu için günden güne büyümeye devam eder. Varisin çapı artıkça, büyüdükçe dışarıdan görülebilir hale gelir. Varis ,dev boyutlara ulaşabilir hatta bazen ciltte açılan bir yaradan kanamaya neden olabilir. Özellikle ayak bileği düzeyinde renk değişiklikleri mordan kahverengine kadar gözlenebilir. Bu renk değişikleri kalıcı olabilir. Varis tedavi edilmediği takdirde büyümeye devam eder, çünkü sağlıklı yapısını kaybetmiştir. İlaç tedavisi varis gelişimini yavaşlatabilir ancak oluşan varisler kaybolmaz. Varis bir kez oluştuğunda tedavi edilmezse büyümeye devam eder ve saydığımız renk değişikliği, kanama gibi komplikasyonlara neden olabilir. Varis ne zaman tedavi edilmelidir? Variköz yani genişleyen damar, belli bir büyüklüğü aştığında (5,5 mm) tedavi edilmelidir. Varis (Vena safena magna) çapı 5.5 mm üzerine çıktığında ve valsalva manevrası (hasta ıkındığında) 3 saniyeden uzun kaçak(reflü) varsa varis tedavi edilmelidir. Varis haline gelen damar, artık işlevini kaybettiği için kapatılarak tedavi edilmelidir.

Varis nasıl tedavi edilir ?

Varis haline dönüşen damar,  kanı ayaktan yukarı bacağa ve nihayetinde kalbe doğru sağlıklı bir şekilde taşıyamadığından aslında yararı olmayan bir damardır. Varis kapatıldığında kanın geri dönüşü ile ilgili bir problem bu nedenle taşınmaz. Varis haline gelen damar kapatılırsa kan sağlıklı olan derin ana venlerden normal bir şekilde taşınır ve bu durum sorun teşkil etmez. Bunun sorun olmayacağının örneği olarak bypass amelitlarında bu damarların sağlıklı iken çıkarıldığında dahi sorun olmamasından anlaşılabilir.

Varis haline gelen toplardamarlar kapatılarak tedavi edilir. Kesi olmadan bu varis içerisine ince bir kateter ile girilir ve bu kateter ile varis kapatılır. Çeşitli kateterler kullanılır; bunlar lazer, radyofrekans (RF) ya da mikrodalga ile damarın iç kesimini ısı etkisi ile yakılarak kapatılması ya da yapıştırıcı bir sıvı verilerek damarın ön arka duvarının birbirine yapıştırılarak kapatılması şeklinde kullanılabilir. Lazer, RF, mikrodalga ile venin ablasyonu yani yakılması ,benzer işlemlerdir .Tümünde ince bir kateter varisin başladığı diz altı seviyesinden küçük bir delik ile girilerek hastalıklı damarın tamamının kapatılması esasına dayanır. Damar iç yüzünde duyu olmadığından yakma işlemi hissedilmez ancak varise komşu yakın sinirlerden hissedilebilecek ağrının önlenmesi için varis çevresine lokal anestezi yapılır ve ardından varis iç kısmından yakılarak kapatılır. Yapıştırma işleminde ağrı olmadığından lokal anesteziye de gerek yoktur ve hasta açısından daha konforlu bir işlemdir.

Varis tedavisi kesisiz, ameliyatsız yapılabilir mi?

Bacak varisi kesisiz, açık ameliyat olmadan tedavi edilebilir. Damar içierisinden anjiografik teknikler  ile varisin kapatılması ağrısız ve kısa bir işlemdir (30 dk). Genel anestezi yani tüp yutularak uyutulmaya ihtiyaç yoktur. İşlemden sonra hasta birkaç saat sonra taburcu olabilir. Varis tedavisi sonrası ağrı olmaz.

Kapalı varis tedavisi (lazerle yakma) sonrası hasta ertesi gün normal hayatına ve çalışıyor ise işine dönebilir.

Varis tedavi sonrası tekrarlar mı?

Düzgün tedavi edilen ve uygun malzemeler ile tekniğine uygun tedavi edilerek kapatılan varislerin tekrar açılması mümkün değildir ;ancak ucuz malzemeler ile uygunsuz teknik ile yapılan işlemler sonrası tekrarlama ve tekrar açılma görülmektedir.